Kundcase

18 augusti 2023

Kundcase: Smart poängsättning och rekommendationer inom e-handel

Kundcase: Smart poängsättning och rekommendationer inom e-handel

Kundcase: Smart poängsättning och rekommendationer inom e-handel

Ett e-handelsföretag vill förbättra produktrekommendationerna på sin webbplats för att uppmuntra hälsosamma matval. Genom att använda FoodFacts anpassade filter och taggar kan de föreslå produkter som är minimalt bearbetade, har lågt sockerinnehåll och undviker specifika tillsatser.

Varje produkt tilldelas en unik hälsopunktsats, beräknad med hjälp av en anpassad algoritm som tar hänsyn till olika hälsomarkörer. I det här fallet vill e-handelsföretaget använda markörer som Nutri-Score, NOVA-grupp, en lågsockermärkning och uteslutningen av vissa tillsatser (anpassbar märkning) för hälsopunktsberäkning.

FoodFacts utvecklar poängsystemet och algoritmen. Dessa beräkningar är fullt automatiserade och grundas på den senaste vetenskapliga forskningen. Även om Nutri-Score inte kommer att visas för slutkunden, kommer det att användas för beräkningsalgoritmen.

Genom detta innovativa hälsopunktsystem kan e-handelsföretaget erbjuda en personlig shoppingupplevelse och smarta produktrekommendationer samt presentera potentiella produktbyten. Genom att översätta sin matfilosofi och värderingar till handlingsbar matdata inom sin gränssnitt kan företaget effektivt kommunicera sin vision för användarna.

Vill du höra mer om hur våra hälsodata kan användas i din organisation? Kontakta oss!

Håll dig uppdaterad

Registrera dig för vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad med det senaste eller anslut till oss på LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023

Håll dig uppdaterad

Registrera dig för vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad med det senaste eller anslut till oss på LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023