Kundcase
18 augusti 2023
Ett e-handelsföretag vill förbättra produktrekommendationerna på sin webbplats för att uppmuntra hälsosamma matval. Genom att använda FoodFacts anpassade filter och taggar kan de föreslå produkter som är minimalt bearbetade, har lågt sockerinnehåll och undviker specifika tillsatser.
Varje produkt tilldelas en unik hälsopunktsats, beräknad med hjälp av en anpassad algoritm som tar hänsyn till olika hälsomarkörer. I det här fallet vill e-handelsföretaget använda markörer som Nutri-Score, NOVA-grupp, en lågsockermärkning och uteslutningen av vissa tillsatser (anpassbar märkning) för hälsopunktsberäkning.
FoodFacts utvecklar poängsystemet och algoritmen. Dessa beräkningar är fullt automatiserade och grundas på den senaste vetenskapliga forskningen. Även om Nutri-Score inte kommer att visas för slutkunden, kommer det att användas för beräkningsalgoritmen.
Genom detta innovativa hälsopunktsystem kan e-handelsföretaget erbjuda en personlig shoppingupplevelse och smarta produktrekommendationer samt presentera potentiella produktbyten. Genom att översätta sin matfilosofi och värderingar till handlingsbar matdata inom sin gränssnitt kan företaget effektivt kommunicera sin vision för användarna.
Vill du höra mer om hur våra hälsodata kan användas i din organisation? Kontakta oss!