Case
13 februari 2023
FoodFacts vill hjälpa konsumenter till bättre matval och vi vet att här är digital matdata nyckeln. Det finns en rad olika sätt som man kan använda digital matdata för att driva bättre matkonsumtion. I den här serien av scenarior kan du läsa om hur man kan gå tillväga. I det här scenariot beskriver vi en kategori- eller sortimentschef på ett stort livsmedelsbolag som vill utvärdera och förbättra sortimentet över tid.
Många livsmedelsföretag sätter långsiktiga mål för sitt sortiment. Oavsett om det handlar om att minska socker eller salt, eliminera palmolja eller driva växtbaserad konsumtion. Det svåra är att kunna sätta konkreta mål och mäta hur sortimentet presterar idag och följa det över tid.
För att kunna förbättra sortimentet behöver kategorichefen i det här scenariot ta fram ett poängsystem baserat på vetenskap och ingredienser som fokuserar på den kvalitet som ska drivas.
För både livsmedelsföretag och dagligvarukedjor kan märkningar som Nutri-Score användas för att utvärdera, poängsätta och hitta strategier för att förbättra befintliga produkter och sortiment. FoodFacts har indexerat varje produkt på ingrediensnivå. Därför kan man sätta tydliga mål utifrån ingredienser, t.ex. salt, socker och palmolja. FoodFacts har även i sin plattform livsstils-taggar, som vegan, lakto-ovo vegetarian och pescetarian och kan därmed hjälpa att analysera sortimentet.
I poängsystemet får man en överblick över hela sortimentet och hur det förändras över tid i relation till de kvalitetsmål som ska drivas för sortimentet. Poängsättningen som skapas gör automatiserade uträkningar utifrån parametrar som proteininnehåll, laktosfri och palmoljefri. Här kan man modellera och testa hur förändringar i innehåll och näringsvärde kan förbättra poängen och sätta mål för hela eller delar av sortimentet över tid.
Detta blir ett praktiskt verktyg för att driva förändring och göra det enklare att förbättra sortimentet, baserat på objektiva och vetenskapliga system och märkningar.
Vill du veta mer om hur detta skulle kunna gå till i din organisation? Kontakta oss på info@foodfacts.se.