I denna artikeln kommer du kunna ta del av ett kundcase för att enklare förstå hur matdata kan användas i din organisation. I det första inlägget kan du läsa ett case om en av våra kunder som är en e-handel som vill förbättra sina produktrekommendationer på hemsidan. Läs även våra 8 frågor som du kan ställa dig när du ska komma igång med arbetet med din digitala matdata.
Vår kund som har en e-handel ville driva matval utifrån specifika filter där man undvek vissa ingredienser och minskade på intaget av socker och processad mat. Genom att använda en beräkningsalgoritm blev det grunden för förbättrade produktrekommendationer på hemsidan. Algoritmen baserades på en beräkning som poängsatte produkter utifrån Nutri-Score, NOVA-systemet (processeringsgrad), sockermängd och undvek vissa ingredienser.
FoodFacts tog fram poängsystemet och algoritmen så att alla beräkningar helt kunde automatiseras och samtidigt vara vetenskaps- och faktabaserade. Nutri-Score visades i det här fallet inte upp för konsumenten men användes för uträkningen. Kunden använder sitt eget poängsystem utifrån algoritmen som kan ge en personaliserad shoppingupplevelse och produktrekommendationer och underlätta produktutbyten.
På hemsidan får konsumenten smarta produktrekommendationer som visar hälsosammare alternativ baserat på e-handelns matfilosofi och värderingar.
En bra startpunkt för alla e-handlare är att tolka uppsatta hållbarhetsmål utifrån smarta sökfilter. Till exempel, om ett av målen är att minska palmolja, är det kritiskt att ni har palmoljefri som filter i sökfunktionen men också att ha en tydlig bild av hur många produkter som har palmolja som ingrediens i sortimentet. Allt detta görs enkelt med automatiserade taggar.
Kom igång med arbetet med din matdata
Genom att arbeta aktivt med att förbättra matdata för att göra den tillgänglig, lättförståelig och handlingsbar hjälper vi konsumenter att fatta bättre beslut.
8 nyckelfrågor som hjälper dig att komma igång med arbetet:
Hjälper du dina konsumenter att personalisera sina produktval?
Finns informationen tillgänglig där dina konsumenter behöver den?
Är din data redo för en digital värld?
Hur djupt kan konsumenten söka i din produktinformation?
Förstår dina konsument värdet av hållbarhetsmärkningar?
Skulle din "matfilosofi" kunna översättas till ett poängsystem? Till exempel hur kan dina hållbarhetsmål tolkas till produkttaggar och sökfilter?
Har du räknat ut hur ditt produktsortiment presterar enligt Nutri-Score och NOVA?
Kan du påverka vilka produktutbyten som kan föreslås för kund, baserat på individuella preferenser?
Vill du veta mer om hur du kommer igång med din digitala matdata? Ladda ner vår guide "Hur digitala märkningar kan driva bättre matkonsumtion" för att läsa mer om bland annat framtiden för Nutri-Score och NOVA-systemet.