Person som blippar sin klocka mot en smartphone
Person som blippar sin klocka mot en smartphone

FoodFacts har spanat kring sju trender som vi tror kommer påverka hur aktörer jobbar med matdata under 2023. Vi ser hur konsumenter, för varje år som går, blir allt mer medvetna och ställer högre krav både på användarupplevelsen av digitala tjänster, men också på att livsmedelsföretag och kedjor ska vara mer transparenta med sin matdata.

1.Klimatmedvetna konsumenter som vill se transparens och spårbarhet

Påståenden kring hållbarhet och etik blir ett allt viktigare inslag för konsumenter som inte bara vill äta näringsrik mat utan också handla från varumärken och återförsäljare som främjar en hälsosammare värld i stort. I en undersökning från NielsenIQ säger 72% av de tillfrågade konsumenterna att transparens är oerhört viktigt och att de hellre handlar av företag som är transparenta med sitt syfte, ingredienser och leverantörskedja. I samma undersökning sa 79% att de är mer lojala till varumärken som ger mer djupgående information än vad som finns på den fysiska förpackningen. Majoriteten av konsumenter (80%) vill också ha tillgång till information om allergener, certifieringar och påståenden, och värderingsbaserad information som djurvälfärd, fair trade och arbetsförhållanden. Datakvaliteten av livsmedelsinformationen idag är helt enkelt inte bra nog och ofta alldeles för komplex för att konsumenter ska kunna fatta medvetna beslut för deras och planetens hälsa. Dessutom finns ett stort behov av personaliserad information att fatta dessa beslut på. Därför behövs intelligent livsmedelsdata som tar hänsyn till både hållbarhets- och hälsoaspekter.

För att göra det enklare för konsumenter att kunna jämföra produkters klimatpåverkan behöver CO2 data finnas tillgänglig för alla produkter. I dagsläget kan klimatberäkningar göras genom fullskaliga livscykelanalyser, men det är både komplext och kostsamt och det saknas en gemensam standard. Ett idealt scenario skulle vara att alla leverantörer inom livsmedelsbranschen beräknar sina koldioxidutsläpp baserat på en gemensam branschstandard.

Håll utkik efter…

FoodFacts utvecklar just nu automatiserade klimatberäkningar för hela marknaden. Du kan läsa mer om projektet här.

2. En smartare e-handel med skräddarsydd användarupplevelse

Siffror från innan sommaren 2022 visade på att e-handeln fortsätter växa, fast inte i samma takt som under pandemin. Totalt såldes livsmedel för 28,8 miljarder SEK under 2021 på nätet, en ökning med 18.1% från föregående år. Enligt en prognos av Handelns Utredningsinstitut kommer hälften av alla inköp 2030 vara genom e-handel. Det kommer ställa högre krav på kundupplevelsen. För att kunna möta den framtida kundens unika behov och värderingar (sett till både hållbarhet och hälsa) kan AI-styrda sökfilter som skapa en skräddarsydd köpupplevelse. 

Håll utkik efter…

Med användningen av taggar för ingredienser och smarta sökfilter som speglar konsumentbehoven kommer en kund som t.ex. vill hitta produkter som utesluter vissa tillsatser och tillsatt socker få exakta sökträffar. En kund som vill hitta ett mer klimatsmart alternativ till middagen kommer få smarta produktrekommendationer som bättre matchar det som de vill ha.

3. Nya experter påverkar våra matvanor

I en undersökning från 2020 av Ipsos visade det sig att tonåringar i Sverige anser att sociala medier och föräldrar har störst inflytande på vad de äter. Medan officiella riktlinjer, läkare och nutritionister påverkar deras matvanor minst. En annan undersökning av Livsmedelsföretagen visar att i åldrarna 18-39 lyssnar de flesta helst till Livsmedelsverkets rekommendationer följt av forskare och vetenskapsjournalister när det gäller sammanhanget mellan mat och hälsa.

I sociala medier får vi receptinspiration och hälsoråd från influencers som både kommer på eller hakar på de senaste mat- och kosthållningstrenderna. Oavsett om det är “cloud bread”, ugnsbakad fetaostpasta eller att få fler att minska på det tillsatta sockret. En solklar favorit bland “mat- och hälsoinfluencers” hos svenskarna är brittiske läkaren och journalisten Michael Mosley. Att människor lyssnar till både experter och influencers i sociala medier är ett fenomen som är här för att stanna.

Det finns influencers som förespråkar vitt skilda kosthållningar, allt från helt växtbaserat till helt köttbaserat med inslag av grönt. Som ett komplement till innehållet i hälso- och matinfluencers kanaler kan de nu använda sig av vetenskapliga och transparenta märkningar. Detta ökar tillgången av enkel, objektiv och pålitligt livsmedelsinformation. På så sätt kan influencers t.ex. visa upp smarta produktjämförelser för sina följare, baserat på deras matfilosofi.

Håll utkik efter... 

Influencers kommer vilja hitta nya inkomstkällor och sätt att nyttja sin följarbas utöver dagens annonsintäkter från betalda samarbeten. Här finns det många möjligheter att tjäna pengar baserat på sin följarbas. Framöver kommer fler influencers ha sina egna skräddarsydda e-handelshemsidor kopplade till sina sociala kanaler som erbjuder matvaror och varumärken som går hand i hand med deras egna matfilosofi. Det blir ett nytt sätt för konsumenter att snabbt filtrera fram “rätt” produkter i matdjungeln.

4. Otåliga konsumenter som kräver informationen på direkten

Konsumenter har blivit vana vid supersmidiga användarupplevelser i digitala tjänster som Spotify och Netflix. Detta gör att man överför kraven när man också använder andra tjänster. På sajter som pricerunner kan vi snabbt jämföra produkter med varandra. På samma sätt vill konsumenter snabbt kunna jämföra matvaror med varandra utifrån deras unika behov och preferenser. Dessutom finns en förväntan att informationen ska finnas tillgänglig digitalt och gå att nå enkelt och snabbt. Simpla marknadsföringsbudskap som “utan tillsatt socker” och “helt naturligt” på förpackningen kommer inte längre duga. Den medvetna konsumenten ställer högre krav på livsmedelsföretagen, vilket blir en utmaning. Då måste data finnas tillgänglig och enklare kunna delas med alla aktörer i alla led. Framtidens konsument kommer vilja få en direkt överblick över saker som matens ursprung, klimatpåverkan och näringstäthet i ett klick.

Håll utkik efter…

Föreställ dig en framtid där du som konsument får ta del av personaliserade filter direkt i telefonen, så när du går förbi en hylla får du en ping om att du har fått en produktmatchning och på så sätt slipper du leta efter rätt varor. Personaliserade filter skulle också kunna förbättra upplevelsen i e-handeln, driva lojalitet och hjälpa konsumenter att upptäcka nya relevanta produkter för dem. Hur skulle dagligvaruhandel kunna bli bättre på att matcha sin kunddata för en bättre produktupplevelse? Oavsett om det är i butik, online eller scan & pay. Med optimerad analys av datan kan du förstå kunders köpbeteenden som ex. att de har en preferens för hälsosamma och ekologiska produkter.

5. Fler märkningar lanseras och används

Bara under de senaste åren har hållbarhetsmärkningar som Eco-Score och Planet-score lanserats och näringsmärkningar som Nutri-Score har börjat användas i större utsträckning internationellt. Nutri-Score är t.ex. den officiellt rekommenderade märkningen för kortfattad näringsinformation i bland annat Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Storbritannien och har hittills varit en stark kandidat att bli rekommenderad i hela EU även om det beslutet har skjutits upp. Vissa internationella bolag har börjat använda Nutri-Score även på förpackningar som säljs i Sverige, bl.a. Dr Oetker och Quorn. En studie från Storbritannien har visat att näringsdeklaration på förpackningars framsidor verkar motivera livsmedelsföretagen att förbättra näringskvaliteten på sina produkter, till exempel genom att minska tillsatt salt eller socker. Framtidens konsument vill ha enkla vägledande system och märkningar för att snabbt förstå en matvaras hälso- och miljöpåverkan. 

Håll utkik efter…

Just nu håller EU-kommissionen på att arbeta fram ett förslag för att standardisera framsidan av förpackningar med en enhetlig näringsdeklaration som gäller för hela EU, som en del av deras handlingsplan Farm to Fork. Det finns alltså en möjlighet att vissa märkningar kommer bli obligatoriska att användas framöver. För både livsmedelsföretag och dagligvarukedjor kan märkningar som Nutri-Score användas för att utvärdera, poängsätta och hitta strategier för att förbättra befintliga produkter och sortiment. FoodFacts håller koll på de senaste märkningarna och har helt automatiserat uträkningen av Nutri-Score och även NOVA-systemet för alla matvaror i Sverige. Ladda ner och läs mer om det i vår gratis guide “Hur digitala märkningar kan driva bättre matkonsumtion” här.

6. Allt blir mätbart vilket banar vägen för personaliserad kost och vård

Med biometrins utveckling blir personaliserad hälsovård och kosthållning allt vanligare. Människor inom biohacking communityt hyllar aktivitetsmätare som Oura ringar som med sin avancerade sensorteknologi kan man mäta puls, sömnkvalitet, pulsvariation och aktivitet. Smarta hälsoklockor och glukosmätare har blivit en allt mer naturlig del i vardagen för den som vill eller måste hålla koll på olika hälsovärden. Det är enklare än någonsin att i realtid få inblick i sin hälsostatus. Med den nya vågen av att hålla koll på blodsockret så banar det vägen för hyperpersonaliserade produkter där det inte längre handlar om att leva utifrån en viss livsstil utan även att matcha ens medicinska status med det man konsumerar och gör.

Håll utkik efter…

I framtiden kommer kopplingen mellan hur olika typ av mat påverkar vårt blodsockret vara en självklarhet. Människor kan mäta sitt blodsocker via glukosmätare och se resultatet i telefonen, direkt efter en måltid. Inom forskningen har man sett samband mellan en ketogen kostbehandling och dess positiva inverkan på riskfaktorer med typ 2 diabetes (som vikt, HbA1C, blodtryck och blodfetter). Resultatet av att vi kan mäta våra egna hälsovärden kommer göra kosthållningar som keto och LCHF allt vanligare, och även leda till att människor börjar tänka mer på sockerinnehåll och processningsgrad hos matvarorna. Ta del av fler insikter kring kopplingen mellan hälsa, socker och kost i vårt blogginlägg från den Sockerfria dagen 2022 här.

7. Smarta hem och kylskåp hjälper till i vardagen

Smarta kylar som håller koll på vad du behöver handla eller beställer mat åt dig har hittills mest varit diverse innovationsförslag. Men med ett AI-baserat system som håller koll på vitvarornas inventarie kan detta snart bli verklighet. I en video av LG läggs en aubergine in i kylskåpet som får en tidsstämpel för att se hur länge den har legat i kylen. I framtiden kan kylens inventarie över matvarorna kopplas samman med en måltidsplaneringsapp, så att kylen föreslår recept på vad som finns hemma och lägger beställningar på varor som börjar ta slut. Dessa digitala funktioner blir ett helt nytt gränssnitt mot användaren, som kan användas i marknadsföringssyfte men även kan ge inspiration direkt i köket.

Håll utkik efter…

Det kommer garanterat att presenteras nya smarta kylskåp på nästa års CES konferens där vitvarubranschen samlas. Redan nu finns det tjänster som Plant Jammer där en AI skapar recept baserat på maten som du har hemma. En stor receptbank (som ICAs eller Arlas) kommer ha försprång när ny teknologi gör att kylskåpen, ingredienserna och recepten kan paras ihop på nolltid.

Vill du driva bättre matval och komma igång med den intelligenta matdata som skulle kunna hjälpa just din organisation? FoodFacts har lösningar oavsett om du vill få tydligare hälso- och hållbarhetsinsikter om produkter, personaliserad scoring eller utveckla relevanta digitala tjänster så att dina kunder kan förstå hur de kan ta bättre beslut kring mat. Hör av dig till oss på info@foodfacts.se.

Håll dig uppdaterad

Registrera dig för vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad med det senaste eller anslut till oss på LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023

Håll dig uppdaterad

Registrera dig för vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad med det senaste eller anslut till oss på LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023