FoodFacts har, av Svensk Dagligvaruhandel, fått uppdraget att leverera klimattal för hela dagligvaruhandelns livsmedelssortiment. Projektet är unikt i sitt slag och skapar bättre förutsättningar för dagligvaruhandeln att driva omställningen mot lägre klimatavtryck genom detaljerad dataanalys på produktnivå.

FoodFacts har tecknat avtal med Svensk Dagligvaruhandel om en heltäckande leverans av generiska klimattal. Svensk Dagligvaruhandel är en branschorganisation, med medlemmarna Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. Organisationen har i flera år målmedvetet investerat i åtgärder för att möta de globala klimatutmaningar som branschen står inför genom att utveckla en branschgemensam metodik för att beräkna klimattal för livsmedel, och nu genom uppdraget till FoodFacts, där metodiken tillämpas på hela livsmedelssortimentet hos Svensk Dagligvaruhandels alla medlemsföretag.

- Vi är oerhört glada över att ha fått detta förtroende och att få arbeta för en kund som delar vår vision att bättre information om livsmedel kan göra verklig skillnad, säger Alexandra Ferreira, VD på FoodFacts. Livsmedelssystemet står för uppemot en tredjedel av de globala växthusgasutsläppen, och alla aktörer i livsmedelsbranschen behöver ha en god förståelse för vad som driver utsläppen i just deras sortiment.

FoodFacts plattform analyserar varje produkts unika sammansättning och kopplar samman produktprofilen med klimatdatabaser, internationellt erkända datakällor och öppet publicerade ramverk, för att beräkna ett generiskt klimattal för varje enskild produkt.

Svensk Dagligvaruhandels medlemmar kommer att kunna använda klimattalen som ett verktyg i sitt hållbarhetsarbete och för att driva sina respektive hållbarhetsstrategier.

- Efter en noggrann urvalsprocess valdes FoodFacts som partner för detta projekt, baserat på deras djupa förståelse för produkt- och hållbarhetsdata samt bevisade tekniska kapacitet. Vi ser fram emot ett samarbete som ger oss ytterligare möjligheter i hållbarhetsarbetet säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Detta är ett viktigt steg för FoodFacts utveckling, att fortsätta sin mission att stärka livsmedelsindustrin med data och verktyg för att göra matvaror mer hållbara och hälsosamma. Den nya plattformen, FoodFacts Hub, kommer att integrera de koldioxidavtryck som beräknas enligt den nya metodiken, tillsammans med andra relevanta datapunkter, och erbjuda interaktiva funktioner som stöd för datadrivna beslut kring livsmedelsprodukter.

- Med detta uppdrag och vårt existerande uppdrag från Coop för hållbarhetsdeklarationen stöttar vi den svenska livsmedelsbranschen med de mest heltäckande och ambitiösa hållbarhetsberäkningarna för mat. Det är ett steg på vägen mot att kunna erbjuda alla producenter och handlare lättillgängliga analysverktyg med hälso- och hållbarhetsindikatorer för hela sina sortiment, säger Alexandra Ferreira.

Läs den engelska versionen av pressmeddelandet
här.

Kontaktperson:
Alexandra Ferreira, VD FoodFacts, alexandra@foodfacts.se, 070-970 10 78

Om FoodFacts
FoodFacts är ett svenskt techföretag som hjälper livsmedelsbranschen att utveckla och välja mer hållbara och hälsosamma produkter genom bättre dataunderlag. Företaget levererar insikter och verktyg för att förstå och minska klimatpåverkan på både produkt- och sortimentsnivå. Med erfarenhet från både livsmedels- och techbranschen arbetar FoodFacts med skalbara lösningar – och är sedan tidigare datapartner till Coop Sveriges hållbarhetsdeklaration.
https://www.foodfacts.se/

Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln – en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och driver närings- och samhällspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Contact us

Talk to our team for more information

Stay up to date

Sign up for our newsletter to stay in touch with the latest or connect with us on LinkedIn.

All rights Reserved.
©2025

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

About us

Contact us

Talk to our team for more information

Stay up to date

Sign up for our newsletter to stay in touch with the latest or connect with us on LinkedIn.

All rights Reserved.
©2025

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

About us

Contact us

Talk to our team for more information

Stay up to date

Sign up for our newsletter to stay in touch with the latest or connect with us on LinkedIn.

All rights Reserved.
©2025

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

About us