Kavli och startupen FoodFacts utvecklar med stöd från Vinnova ett unikt, digitalt verktyg för hälsosam och hållbar produktutveckling. Det interaktiva verktyget kommer att ge produktutvecklare och hållbarhetsteam i livsmedelsindustrin möjlighet att modellera och förstå en tilltänkt produkts påverkan på klimat, vatten, biologisk mångfald och nutritionell hälsa redan när den befinner sig på ritbordet.

De lösningar som finns på marknaden idag ger endast en statisk inblick utifrån en produkts aktuella komposition, ursprung, produktionsprocess och transport. Med verktyget kommer man att dynamiskt kunna modellera påverkan på flera hållbarhets- och hälsoparametrar samtidigt och ge möjligheten för företag att inte bara lyckas med sin Scope 3-resa men också att utveckla mer hållbara och hälsosamma produkter. 

Det finns ett växande behov av verktyg för att möta ny lagstiftning och mer exakt kunna mäta, förstå och anpassa matens påverkan på människor och planet. Det nya verktyget skapar möjligheten att modellera en produkts hälso- och hållbarhetsprofil tidigt i utvecklingsskedet, utan att behöva ha expertkunskaper om livscykelanalys och klimatdatabaser. Med denna kostnadseffektiva lösning ger vi alla i organisationen, från produktutvecklare till inköpare och förpackningsspecialister, möjligheten att driva förändring och skapa en positiv påverkan. 

“Med det här verktyget kan vi involvera flera av företagets funktioner i hållbarhetsarbetet, och skapa produkter som är hållbara från början, istället för att mäta deras avtryck i efterhand. Mer än 80% av vår totala klimatpåverkan kommer från våra ingredienser och förpackningar, så det är viktigt att driva förändring på produktnivå.”, säger Victoria Voss, Hållbarhetschef på Kavli.

“Vi hoppas kunna helt förändra sättet som livsmedels- och hållbarhetsdata används i livsmedelsindustrin. Just nu är det stort fokus på att använda data för rapportering, men vi vill att man också ska kunna agera på data. Den ska vara dynamisk och tillgänglig för att kunna driva innovation i ett tidigt skede och skapa verklig förändring i matsystemet. Att få bygga detta tillsammans med Kavli är oerhört roligt och säkerställer att vi möter behoven hos våra användare, men sedan vill vi få med många företag på förändringsresan.“, säger Alexandra Ferreira, VD för FoodFacts.

För hållbarhets- och kategoriansvariga kommer verktyget även att innehålla en modul för detaljerad överblick över produktsortimentet för att möjliggöra målstyrning, uppföljning och regelefterlevnad. Detta inkluderar uppföljning av klimatmål i Scope 3 (utsläpp i värdekedjan) och stöd för rapportering enligt EU:s nya CSR-direktiv. Verktygets tillgänglighet och tilltänkta prismodell ska göra att det blir användbart även för små och medelstora företag. 

Projektet bedöms ha en hög innovationshöjd och potential att driva långsiktig förändring inom branschen för både konsumenter och producenter, där hälsa och hållbarhetsperspektiv integreras i livsmedelsutvecklingen från början. Lösningen bedöms dessutom utgöra ett demokratiskt verktyg som gör expertkunskap och data tillgängligt för alla. Vidare bedöms aktörssammansättningen vara mycket stark.

FoodFacts och Kavli uppmanar nu livsmedelsföretag som vill delta i samskapandet av verktyget och driva hållbar produktutveckling att höra av sig. 

Om FoodFacts
FoodFacts är en svensk startup som ger operativa team inom livsmedelsbranschen möjlighet att agera och driva förändring med hjälp av hållbarhets- och hälsodata och verktyg genom sin produktcentrerade hållbarhetsplattform. 

Om Kavli
O. Kavli AB är en del av Kavli Group som omsätter fyra miljarder SEK och har verksamhet i Norge, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Kavlifonden delar årligen ut ca 100 miljoner kronor till humanitära ändamål, forskning och kultur. 

Om Vinnova
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet som finansierar forsknings- och innovationsprojekt för att främja hållbar utveckling och tillväxt.

Kontaktpersoner: 

FoodFacts

Alexandra Ferreira, VD FoodFacts, alexandra@foodfacts.se

Elise Johanson, Content Manager FoodFacts, elise.johanson@foodfacts.se

Kavli

Victoria Voss, Hållbarhetschef Kavli, victoria.voss@kavli.se

Stay up to date

Sign up for our newsletter to stay in touch with the latest or connect with us on LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023

Stay up to date

Sign up for our newsletter to stay in touch with the latest or connect with us on LinkedIn.

FoodFacts Sverige AB

Norrsken House

Birger Jarlsgatan 57C

113 56 Stockholm

Org. nr.559054-2295

Copyright © FoodFacts 2023